You are here:

Este important sa am grija de anvelopele de pe masina?

Este important sa am grija de anvelopele de pe masina?

Auto

Comentarii

Anvelopele sunt făcute dintr-un amestec de materiale organice şi anorganice care sunt supuse deteriorării în faţa timpului. Chiar dacă chimia nu a fost materia voastră favorită la şcoală, totuşi există suficiente exemple ca să înţelegeţi la ce ne referim. Sticlele de plastic lăsate la soare se îngălbenesc, chederele din cauciuc ale unei maşini îmbătrânesc şi încep să prezinte crăpături iar foliile de plastic se întăresc şi crapă. Ei bine, toate acestea se întâmplă din cauza a doi factori: timpul şi efectele radiaţiilor ultraviolete.

Prin urmare, toate masele plastice se comportă asemănător. Toate suferă din cauza timpului şi a expunerii la radiaţiile ultraviolete, deci şi anvelopele. Chiar dacă la prima vedere nu par să fie la fel de afectate precum cele amintite mai sus, totuşi la o privire mai atentă veţi observa că da. Dacă veţi studia cu o lupă o anvelopă care are deja câţiva ani de când a fost produsă şi a fost ţinută în soare sau chiar montată pe o maşină, veţi vedea că prezintă crăpături fine.

Aici v-aţi putea întreba dacă acele crăpături fine pot reprezenta un pericol tocmai pentru că abia se pot vedea cu ochiul liber. Ei bine, nu este vorba despre cât de vizibile sunt ci despre cât de multe sunt. În plus, trebuie precizat că dacă straturile de suprafaţă ale anvelopelor suferă mai mult şi mai vizibil de pe urma radiaţiilor ultraviolete, straturile inferioare pe care nu le puteţi observa sunt supuse în aceeaşi măsură procesului de îmbătrânire.

Procesul de îmbătrânire se manifestă, printre altele, prin legături mai slabe între moleculele de cauciuc şi duc la o slăbire a coeziunii acestora din componenţa anvelopelor. Sunt, dacă vreţi, un inamic ascuns. O altă consecinţă a procesului de îmbătrânire este scăderea gradului de elasticitate.

Astfel, chiar dacă la o primă vedere pneul pare în regulă şi are suficient profil pe el astfel încât să descarce fără probleme apa sau zăpada dintre canalizaţii, elasticitatea acestuia este o problemă. În lipsa elasticităţii, anvelopa nu mai poate ”strânge” pliurile din profil şi ajuta astfel la evacuarea apei. Mai mult, pata de contact se va micşora şi va duce la o scădere a aderenţei. Nu în ultimul rând întărirea cauciucului care compune anvelopa va face ca aceasta să nu mai poată asigura acelaşi coeficient de frecare. Coeficientul de frecare este cel care determină în mod decisiv aderenţa. Fără aderenţă, este evident că maşina se va comporta într-un mod total diferit. Mai grav decât a avea patru pneuri vechi şi uzate este să aveţi unul singur sau două de pe aceeaşi parte a vehiculului.

Recomandarea este să acordăm o atenţie suplimentară îngrijirii şi întreţinerii corecte a anvelopelor (de iarnă, vară sau all season) după instalare prin menţinerii presiunii corecte a pneurilor, geometria roţilor, verificarea deteriorării şi măsurătorilor adâncimii benzii de rulare, verificarea vizuală constantă a cauciucului, schimbarea acestora după caz în funcţie de sezon. Aveţi nevoie de anvelopele potrivite în care să vă puneţi baza că vă va asigura confortul şi siguranţa deplasării, dar este şi responsabilitatea noastră să le întreţinem.

Afla mai multe despre: anvelope 

viewscnt
Articole similare