Federaţia Română de Fotbal a lansat pe 1 iunie platforma FRF B.R.A.V.O (Bucurie, Respect, Afecţiune, Voinţă şi Optimism), o iniţiativă ce îşi propune să readucă bucuria în jocul copiilor şi să combată presiunea venită de la marginea terenului sau din tribune, din partea părinţilor sau a antrenorilor.
O campanie de conştientizare menită să transforme critica în susţinere
FRF B.R.A.V.O atrage atenţia asupra comportamentelor nepotrivite manifestate la marginea terenurilor, în special asupra evaluării copiilor prin jigniri. Astfel de atitudini, precum şi conflictele cu antrenorii, reprezintă forme de abuz emoţional asupra tuturor participanţilor la antrenamente sau meciuri. Etichetele şi criticile dure pot lăsa urme adânci în sufletul copiilor, afectându-le încrederea pe termen lung sau chiar determinându-i să renunţe la sport.
Lansarea a avut loc de Ziua Copilului, printr-un eveniment desfăşurat la Centrul Naţional de Fotbal din Mogoşoaia. Momentul central al zilei de 1 iunie a fost vizita invitaţilor în vestiarul-concept al „generaţiei pe care nu o vrea nimeni”, urmată de antrenamentul oficial al tricolorilor. În vestiarului tematic au fost expuse tricourile micilor jucători, pe care, în locul numelor lor reale, au fost inscripţionate insulte frecvent auzite din tribune – precum „Măfaci Derâs”, „Bunde Nimic” sau „Nai Talent”.
Aceste cuvinte devin etichete ale unei probleme reale: prea mulţi copii abandonează sportul nu din lipsă de talent, ci din cauza presiunii şi a abuzului verbal venit din partea celor care, de fapt, ar trebui să-i încurajeze.
- Aplicaţia Orange Sport este gratuită şi poate fi descărcată din Google Play şi App Store.
Un manifest pentru schimbare: Cum ne raportăm la generaţia care vine
- Vrei să vezi cele mai tari competiții sportive, oriunde ai fi? Ia-ți oferta Orange Love pentru fibră și TV.
Iniţiativa FRF B.R.A.V.O a pornit de la un insight simplu, dar puternic: ce aud copiii de pe marginea terenului le poate modela nu doar jocul, ci şi viitorul. Astfel, B.R.A.V.O devine o platformă prin care FRF promovează Bucuria, Respectul, Afecţiunea, Voinţa şi Optimismul în relaţia cu tinerii sportivi.
„În fotbal, fiecare copil visează să-şi vadă numele pe spatele tricoului. Însă, uneori, părinţii «scriu» altceva în locul lor. În loc de susţinere, copiii primesc insulte şi critici, iar în locul bucuriei, ajung să simtă ruşine. Fiecare cuvânt dur devine o povară pe care o poartă atât în suflet, cât şi pe teren. Prea mulţi copii abandonează sportul în fiecare an, nu din lipsă de talent, ci din cauza presiunii exercitate tocmai de cei care ar trebui să le fie sprijin. Prin campania B.R.A.V.O, ne propunem să cultivăm emoţiile pozitive ale copiilor şi să contribuim la crearea unui mediu în care aceştia să se bucure de joc cu încredere, libertate şi plăcere.”, a declarat Răzvan Burleanu, preşedintele Federaţiei Române de Fotbal.
Demersul este susţinut de o serie de componente-cheie: o banderolă simbolică, spoturi video şi radio, materiale digitale, precum şi resurse educative dedicate părinţilor – printre care se numără Ghidul Părinţilor şi un KIT cu 10 reguli de conduită, care va fi distribuit cluburilor sportive. În plus, vor fi organizate cursuri de safeguarding, iar pe platforma dedicată campaniei va exista o secţiune specială pentru raportarea comportamentelor nepotrivite.
Pe platforma oficială a campaniei sunt disponibile toate informaţiile de raportare, prin care pot fi semnalate comportamente verbale abuzive din sportul de copii, oferind astfel un instrument concret pentru susţinerea unui mediu sănătos şi empatic.
Vestiarul generaţiei de mâine – între ruşine şi visuri
„Vestiarul generaţiei pe care nu o vrea nimeni” va fi prezent şi la următorul meci al echipei naţionale, pe data de 10 iunie, când vizitatorii vor putea interacţiona cu spaţiul şi vor putea lăsa propriile mesaje de susţinere pe partea exterioară a vestiarului, în contrast cu apelativele negative din interior. În paralel, copiii vor construi „un perete al visurilor” format din mesaje în formă de tricouri cu apelative pozitive precum „Curajos”, „Ambiţios”, „Optimist”.
De asemenea, la meciul României din 7 iunie, cu Austria, la Viena, copiii care vor însoţi jucătorii pe teren vor purta banderola FRF B.R.A.V.O, iar la Bucureşti cu Cipru, aceştia vor îmbrăca tricouri, simbolizând generaţia pe care o putem creşte cu respect, nu cu frică.
Ce strigăm azi din tribună poate deveni numele generaţiei de mâine
Platforma FRF B.R.A.V.O reprezintă începutul unui demers de durată, construit pentru a susţine educarea, sprijinirea şi inspirarea generaţiilor tinere din fotbalul românesc. Reuşita acestei iniţiative presupune implicarea tuturor actorilor din jurul sportului juvenil: părinţi, antrenori, oficiali şi suporteri.
Cuvintele rostite astăzi din tribună pot deveni etichetele purtate de copiii de mâine. Pe umerii celor mici se pot aşeza nume care inspiră mândrie sau, dimpotrivă, poveri greu de dus. Este momentul ca atmosfera de pe margine să se transforme din presiune în susţinere. Generaţia de mâine merită să crească într-un mediu în care jocul aduce bucurie, nu frică.
Pentru că această cauză merită toată atenţia, iniţiativa beneficiază de susţinere media din partea unor parteneri importanţi: PRO TV, Voyo, KISS FM, Magic FM, Rock FM, Prima TV & Prima Sport, Digi Sport, TVR, Antena 1, precum şi Itsy Bitsy. Federaţia Română de Fotbal le mulţumeşte acestora pentru implicare!
Află mai multe detalii şi alătură-te campaniei: https://www.frf.ro/despre-frf/responsabilitate-sociala/b-r-a-v-o-by-frf/
Afla mai multe despre: platforma b.r.a.v.o