Cauciucul, ca orice alt material, este supus legilor fizicii. Astfel, în funcţie de temperaturi, poate suferi modificări. Este un proces natural.
Apa, spre exemplu, sub zero grade îngheaţă, asta e foarte clar. De asemenea, cauciucul dacă este supus la temperaturi scăzute începe să-şi piardă din principala sa calitate şi anume elasticitatea. Astfel, dacă vara devine din ce în ce mai moale, iarna se întâmplă exact opusul şi se întăreşte. Evident, nu vom întâlni în România situaţii în care temperaturile să scadă într-atât de mult încât anvelopele să devină tari ca piatra. Dar nici nu trebuie să ajungă acolo pentru a-şi pierde o mare parte din proprietăţi.
Ca urmare a întăririi cauciucului din care este construită anvelopa, aceasta va deveni mai rigidă. Este posibil ca scăderea elasticităţii acesteia să nu o sesizaţi din cauza suspensiilor care vor prelua mai mult din eforturile de amortizare la trecerea peste denivelări. De asemenea, este puţin probabil ca în situaţii normale, pe asfalt uscat şi la viteze scăzute, să remarcaţi vreo diferenţă de aderenţă. Dar, cu toate acestea, schimbări există. Partea mai puţin plăcută este aceea că schimbările se vor vedea abia în situaţii limită, în care nu vă dorim să ajungeţi.
Atunci când este frig afară, anvelopele de vară se vor rigidiza. Prin urmare, suprafaţa de contact nu va mai fi la fel de mare. În plus, se va diminua şi coeficientul de frecare. Imaginaţi-vă că în loc de anvelope din cauciuc aţi merge cu roţi de plastic, precum ale maşinilor de jucărie. Doar că jucăria pe care o conduceţi are peste o tonă şi se deplasează cu viteze mai ridicate. Prin urmare, pe lângă faptul că nu va mai fi aceeaşi suprafaţă de contact, nici aceea care va fi nu va fi la fel de eficientă precum la temperaturi de peste 15 grade.
- Aplicaţia Orange Sport este gratuită şi poate fi descărcată din Google Play şi App Store.
Spre exemplu, o anvelopă de vară va frâna de la 100 km/h până la oprire, la temperaturi de peste 15 grade Celsius, în aproximativ 36 de metri. La temperaturi de sub 7 grade, în schimb, această valoare va trece de 40 de metri. Cei patru metri diferenţă pot însemna lăţimea unei treceri de pietoni sau evitarea impactului cu un obstacol. Mai mult, din cauza scăderii aderenţei, pe viraje maşina nu se va mai comporta la fel cum o ştiţi. Astfel, dacă mergeţi frecvent pe un traseu unde ştiţi că puteţi lua lejer un anumit viraj cu 40 km/h, s-ar putea să aveţi o surpriză şi să nu mai reuşiţi face asta. Probabil că sistemele de siguranţă ale maşinii vor redresa situaţia. Deşi, uneori, intervenţia acestora poate fi tardivă.
Un alt aspect este acela al distrugerii anvelopei. Blocurile de cauciuc care compun profilul anvelopei vor fi, de asemenea, mai rigide. Din cauza scăderii elasticităţii acestora, vor apărea fisuri în structura lor. Aceste fisuri mai devreme sau mai târziu vor duce la desprinderea unor bucăţi din pneu. Este suficient ca o bucată de 20 de grame să se desprindă şi acea anvelopă va fi bună doar de decor. Evident, va trebui să o schimbaţi împreună cu perechea sa. Deci nu veţi face nicio economie pentru că amânaţi schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă, sau invers.
Siguranţa rutieră nu este o opţiune pe care să o bifezi sau nu. Este o măsură elementară de pregătire a deplasării unui autovehicul. Fără carburant nu poţi pleca, iar fără anvelope potrivite s-ar putea să nu te poţi opri.
- Vrei să vezi cele mai tari competiții sportive, oriunde ai fi? Ia-ți oferta Orange Love pentru fibră și TV.
Afla mai multe despre: anvelope